„Program dla szkół” to unijny projekt koordynowany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, który polega na dostarczaniu dzieciom owoców, warzyw oraz mleka i przetworów mlecznych.
Głównym celem „Programu dla szkół” jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych poprzez dostarczanie uczniom produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych. Dzięki temu dzieci od najmłodszych lat poznają smaki zdrowych przekąsek.
Program obejmuje również działania o charakterze edukacyjnym i promocyjnym. Ich celem jest zwiększenie jego rozpoznawalności oraz budowanie świadomości rodziców i nauczycieli dotyczącej ich roli w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dzieci. Działania edukacyjne, w których uczniowie uczestniczą, takie jak: wspólne przygotowywanie i spożywanie drugiego śniadania, zakładanie ogródków szkolnych czy organizowanie warsztatów kulinarnych, festynów oraz wycieczek tematycznych, poszerzają ich wiedzę na temat pochodzenia warzyw, owoców i produktów mlecznych. Ambasadorem „Programu dla szkół” jest postać Chrumasa – animowanego bohatera, który w zabawny sposób prezentuje dzieciom zasady zdrowego odżywiania. Można go zobaczyć w internecie na www.programdlaszkol.pl i na kanale YouTube „Program dla szkół„.
„Program dla szkół” to unijny projekt będący kontynuacją dwóch programów: „Mleko w szkole” oraz „Owoce i warzywa w szkole”.
(Zródło : https://www.programdlaszkol.org/program/warunki-udzialu)
Materiały promocyjne „Programu dla szkół”
Pamiętnik Chrumasa https://www.youtube.com/channel/UCaim93PHK2t2G5EUXX1pVYQ
———————–AKTUALNOŚCI———————–
ROK SZKOLNY 2024/2025
———————————————-
Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Rybniku, Regionalne Towarzystwo Oświaty Zdrowotnej w Rybniku oraz Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Rybniku ogłosili konkurs fotograficzno-plastyczny „Wybierz zdrowie”. Partnerem konkursu było Miasto Rybnik. Konkurs polegał na narysowaniu, namalowaniu, zrobieniu zdjęcia lub grafiki, promującej efekty zdrowego stylu życia.Praca powinna uwzględniać efekty działań profilaktycznych i zachowań prozdrowotnych w następujących obszarach (do wyboru): – Aktywność fizyczna. – Zdrowe odżywianie. – Unikanie używek. – Radzenie sobie ze stresem. – Promocja szczepień ochronnych.
W naszej szkole został ogłoszony w/w konkurs. Oto wyniki:
1 miejsce : Marcelina z klasy 2b
2 miejsce : Eugenia z klasy 5b
3 miejsce : Michał z klasy 1b.
Wszystkie prace zostały przekazane do kolejnego etapu. Wszystkim uczestnikom GRATULUJEMY.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela
———————————————-
Ostatnim punktem kończącym realizację projektu Resiliency Gardens oraz Seeds Program było zorganizowanie konkursu „Mój wymarzony ogród”. To twórcze przedsięwzięcie, miało na celu pobudzenie wyobraźni i kreatywności najmłodszych uczestników. Technika pracy była dowolna więc każdy uczeń mógł wykazać się ogromną pomysłowością.
Wyniki konkursu:
1 miejsce – Eugenia z klasy 5b
2. miejsce – Kaja z klasy 4b
3 miejsce – Kinga i Alicja z klasy 6a
Wszystkim uczestnikom GRATULUJEMY.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela
———————————————-
Uczniowie klasy 2b wzięli udział w wyjątkowych zajęciach kulinarnych, przygotowując kolorową sałatkę owocową w ramach „Programu dla szkół”. Dzieci z ogromnym zaangażowaniem i radością przystąpiły do pracy – samodzielnie myły, obierały i kroiły owoce, ucząc się przy tym zasad zdrowego żywienia i higieny.
W sali unosiły się apetyczne zapachy jabłek, gruszek, bananów, truskawek i innych owoców, które dzieci z zapałem mieszały w miskach. Nie zabrakło także odrobiny miodu i soku z cytryny, które nadały sałatce wyjątkowego smaku.
Zwieńczeniem owocowej przygody był wspólny piknik zorganizowany przez wychowawcę klasy. Uczniowie rozłożeni na kocu w szkolnym ogrodzie, z apetytem zajadali przygotowaną przez siebie sałatkę, ciesząc się piękną pogodą i miłą atmosferą. Była to nie tylko kulinarna przygoda, ale również doskonała okazja do integracji i promowania zdrowych nawyków żywieniowych wśród najmłodszych.
Zajęcia przebiegły w duchu współpracy, a uśmiechy dzieci były najlepszym dowodem na to, że nauka poprzez praktyczne działanie przynosi radość i cenne doświadczenia.
Organizacja: M. Mentlik
———————————————-
5 maja odbyły się ostatnie warsztaty w ramach projektu Resiliency Gardens oraz Seeds Program. Tematem, którym zajęli się tym razem wolontariusze z Fundacji Naturalnego Rozwoju było „Kompostowanie i segregacja”.
Uczniowie klasy 3a mieli przygotowane do zajęć: duży karton, opakowania po jajkach, kawałki porwanego kartonu, skórki z banana, obierki z marchwi, jabłka. W szkole była również przygotowana skoszona trawa, szyszki oraz gałązki.
Na początku podczas prezentacji uczniowie mieli możliwość zapoznania się w jaki sposób segreguje się śmieci, jak dbać o czystość, jak można wykorzystać rzeczy teoretycznie niepotrzebne. Na koniec warsztatów uczniowie mieli część praktyczną jak można wykorzystać kompostownik w domu.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela, Opieka: D. Kolenda
———————————————-
Uczniowie klasy 2b wraz ze swoją wychowawczynią, z wielkim zaangażowaniem przystąpili do sadzenia ziół i warzyw w skrzyniach przygotowanych w ramach szkolnej współpracy z Fundacją Naturalnego Rozwoju. Dzięki tej inicjatywie dzieci miały okazję nauczyć się, jak dbać o rośliny, a także zrozumieć, jak ważne jest zdrowe odżywianie i troska o środowisko.
W skrzyniach znalazły się m.in. bazylia, pietruszka, sałata oraz szczypiorek, które wkrótce wzbogacą szkolne posiłki. Sadzenie roślin było nie tylko praktyczną lekcją ekologii, ale również świetną okazją do wspólnej pracy i budowania relacji.
Zaangażowanie klasy 2b to piękny przykład na to, jak małe kroki mogą prowadzić do wielkich zmian. Ich ogródek to nie tylko źródło zdrowych składników, ale także symbol troski o naturę i odpowiedzialnego podejścia do otaczającego świata.
Organizacja: M. Mentlik
———————————————-
Klasa 2b postanowiła zamienić zwykły parapet w prawdziwy ogródek ziołowy. Uczniowie z wielkim zaangażowaniem posadzili aromatyczne rośliny, takie jak bazylia, mięta, koperek, oregano, które wkrótce staną się zdrowym dodatkiem do śniadań w ramach „Programu dla szkół”.
Dzięki tej akcji uczniowie uczą się odpowiedzialności, dbania o rośliny i doceniają wartość świeżych, naturalnych składników w codziennej diecie. Ogródek ziołowy nie tylko wzbogaci smak klasowych posiłków, ale także wprowadzi do sali lekcyjnej odrobinę zieleni, tworząc przyjazne i inspirujące otoczenie.
To wspaniały przykład na to, że nawet niewielkie działania mogą mieć duży wpływ na nasze zdrowie i świadomość ekologiczną. Trzymamy kciuki za sukces upraw i czekamy na pierwsze zbiory!
Organizacja: M. Mentlik
———————————————-
14 kwietnia, w piękny słoneczny dzień klasa 3B siała nasiona w szkolnym ogródku. Wydarzenie miało na celu nie tylko upiększenie otoczenia, ale także edukację na temat ekologii i znaczenia roślin w naszym życiu.
Po krótkiej prezentacji roślin, które uczniowie mieli zasiać, każdy uczeń dostał nasiona, rękawice oraz narzędzia ogrodnicze i zabrał się do pracy.
Uczniowie z entuzjazmem angażowali się w tę aktywność, a wspólna praca sprzyjała integracji i współpracy.
Organizacja A. Makulska, pomoc: A. Siatecka-Kłoda
———————————————-
4 kwietnia w klasach pierwszych odbyły się obchody Dnia Marchewki, w związku z ogłoszeniem roku 2025 Rokiem Edukacji Zdrowotnej i Profilaktyki. Uczniowie przyszli ubrani w tym dniu na pomarańczowo.
Podczas zajęć dzieci poznawały właściwości zdrowotne warzyw, a w szczególności marchewki, przygotowywały zdrową surówkę marchewkowo – jabłkową. Doskonalili umiejętność przygotowania prostego posiłku z zachowaniem zasad higieny. Przypomnieli sobie również zasady związane z kulturalnym jedzeniem i zachowaniem się przy stole oraz brali udział w quizach promujących zdrowy styl życia.
To był dzień pełen koloru, zabawy i inspirujących treści o tym, jak dbać o zdrowie na co dzień!
Organizacja: J. Gliwicka, J. Macionczyk, pomoc: J. Łękawska
———————————————-
W związku z przystąpieniem do projektu Resiliency Gardens oraz Seeds Program nasi uczniowie mają nie tylko prowadzone warsztaty, ale także otrzymują wiele materiałów edukacyjnych m.in. książki do biblioteki, plakaty informacyjne. Tym razem otrzymaliśmy mini poradnik „Jak dbać o kiełki”. Uczniowie klasy 1a mają już przygotowane materiały, natomiast uczniowie innych klas mogą sami wysiewać kiełki.
Dzięki uzyskanym wiadomościom uczniowie będą mogli sami dbać o roślinki.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela
———————————————-
12 marca odbyły się kolejne warsztaty w ramach projektu Resiliency Gardens oraz Seeds Program. Tematem, którym zajęli się tym razem wolontariusze z Fundacji Naturalnego Rozwoju była „Uprawa resztek, kiełki”.
Rzeczy, które były potrzebne do zajęć to : słoik litrowy, dwie zakrętki do słoika litrowego, gaza 5 cm x 5 cm, gumki recepturki. Natomiast potrzebne produkty to: kiełki rzodkiewki, kiełki słonecznika, kiełki brokuła.
Uczniowie klasy 1a, którzy brali udział w warsztatach zobaczyli prezentację uprawy z resztek kuchennych takich warzyw jak cebula, marchewka, pietruszka i brokuł. Dowiedzieli się jakie są sposoby rozmnażania roślin i ziół na przykładzie ziół korzeniowych. Uzyskali informacje: co to są kiełki i dlaczego warto je spożywać przez cały rok, a na koniec sami mogli rozpocząć uprawę kiełek w słoiku.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela, Opieka: J. Macionczyk i J. Łękawska
———————————————-
Światowy Dzień Otyłości jest obchodzony corocznie 4 marca. W naszej szkole nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili na lekcjach pogadanki , których celem było zwiększenie świadomości uczniów na temat epidemii otyłości, która dotyka coraz większą część ludzkości. W tym dniu szczególnie zwraca się uwagę na doniosłość problemu otyłości, która została uznana za chorobę i wpisana na listę Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób. Jest to poważna choroba przewlekła, która może prowadzić do cukrzycy typu 2, chorób serca, nadciśnienia i problemów ze stawami.
Główne jej przyczyny to niezdrowa dieta, brak aktywności fizycznej, czynniki genetyczne i stres. Aby jej zapobiegać, warto zadbać o zbilansowane odżywianie, regularny ruch, odpowiedni sen i zdrowe nawyki żywieniowe.
To dobry moment, by zatroszczyć się o swoje zdrowie!
Uczniowie na świetlicy przygotowali również prace plastyczne, z których została wykonana gazetka szkolna.
Zajęcia te były przeprowadzone w związku z ogłoszeniem roku 2025 Rokiem Edukacji Zdrowotnej i Profilaktyki.
Organizatorzy: J. Ulman- Szłapka, A. Horzela, M. Szłapka
———————————————-
W związku z przystąpieniem do projektu Resiliency Gardens oraz Seeds Program, wolontariusze z Fundacji Naturalnego Rozwoju przeprowadzili kolejne warsztaty w naszej szkole. Tematem warsztatów była „Uprawa współrzędna”, a udział w nich wzięli uczniowie klasy 4b.
W czasie warsztatów uczniowie pozyskali informacje o tym, iż uprawa współrzędna warzyw jest jedną z naturalnych metod ochrony roślin przed chorobami i szkodnikami. Polega na wspólnej uprawie różnych, odpowiednio dobranych gatunków warzyw na jednej grządce. Doskonale nadaje się do zastosowania w ogrodach przydomowych i działkowych. Później uczniowie mogli przystąpić do części praktycznej, gdzie uczyli się wysiewać poprawnie nasiona i jak o nie dbać.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela, Pomoc: K. Kołodziej, I. Zajonz
———————————————-
8 listopada obchodzony był Europejski Dzień Zdrowego Jedzenia i Gotowania. W świetlicy szkolnej przez cały tydzień przeprowadzaliśmy zajęcia związane z tą tematyką. Głównym celem zajęć świetlicowych była promocja zdrowego stylu życia, właściwego odżywiania, a także zwrócenie uwagi na ogromną rolę aktywności fizycznej wśród dzieci i młodzieży. Dzieci rozwiązywały quizy o tematyce zdrowotnej, obejrzały film dotyczący zasad zdrowego odżywiania oraz piramidy pokarmowej. Lepiły swoje ulubione owoce i warzywa z plasteliny, a później mocowały je na talerzu papierowym. Uczniowie czytali również książkę o dyscyplinach sportowych oraz rysowali wszystko, co kojarzy im się ze zdrowiem.
Realizacja: M. Granieczny, K. Kołodziej
———————————————-
18 października w ramach Światowego Dnia Warzyw i Owoców uczniowie klas pierwszych brali udział w imprezie pt.”Bal w Jarzynowie”. Każdy w ciekawy i kreatywny sposób przebrał się za owoc lub warzywo. Poznaliśmy zasady racjonalnego odżywiania i przygotowaliśmy zdrowe sałatki oraz szaszłyki. Razem tańczyliśmy przy znanych i lubianych piosenkach o tematyce owocowo – warzywnej. Było kolorowo, smacznie, a co najważniejsze zdrowo! Wszyscy świetnie się bawili!
Organizacja: J. Gliwicka, J. Macionczyk, M. Granieczny
———————————————-
Światowy Dzień Żywności obchodzony jest co roku 16 października i został ustanowiony w 1979 roku przez Organizację Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO).
Ta data w kalendarzu, przypomina o wyzwaniach związanych z bezpieczeństwem żywnościowym i inspiruje do podejmowania działań w kierunku eliminacji głodu na świecie. Coroczne obchody mają na celu budowanie globalnej świadomości w zakresie problemów związanych z głodem, niedożywieniem, marnowaniem żywności oraz potrzebą zapewnienia zrównoważonego systemu produkcji. Tegoroczne hasło Światowego Dnia Żywności: „Prawo do żywności dla lepszego życia i lepszej przyszłości” zwraca szczególną uwagę na znaczenie zróżnicowanego odżywiania, przystępności cenowej i dostępności żywności, a także jej bezpieczeństwa oraz wpływu na zrównoważony rozwój. Nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili w klasach pogadanki na w/w temat, uczniowie przygotowali plakaty tematyczne, z których utworzono gazetkę.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela
———————————————-
08 października uczniowie klasy 3B mieli okazję samodzielnie przygotowywać sałatki owocowe i warzywne. Uczniowie dowiedzieli się jak istotne dla zdrowia są owoce i warzywa, które dostarczają niezbędnych witamin i minerałów. Każdy z uczniów miał możliwość wykazania się kreatywnością, komponując własne, unikalne sałatki. Zwieńczeniem tego edukacyjnego przedsięwzięcia była degustacja przygotowanych sałatek, która sprawiła wszystkim wiele radości i satysfakcji.
organizacja: A. Makulska
———————————————-
Uczniowie klas pierwszych systematycznie zdobywają nową wiedzę i umiejętności.
Przy okazji poznawania nowej litery ” J jak jajko” rozpoczęli swoją przygodę z kącikiem kulinarnym Rondelkolandią, podczas której poznawać będą przepisy na smaczne potrawy. Sami również przygotowali zdrowe przekąski z jajek i nie tylko.
Było smacznie jak u mamy
Organizacja: J. Gliwicka, J. Macionczyk
———————————————-
4 października 2024 roku uczniowie klasy 2b wzięli udział w warsztatach kulinarnych, podczas których przygotowywali zdrowe kanapki.
Dzieci przyniosły ze sobą różnorodne składniki, takie jak pełnoziarniste pieczywo, świeże warzywa, chude wędliny, sery oraz zdrowe pasty. Po starannym umyciu rąk, uczniowie przystąpili do pracy. Każdy miał okazję wykazać się kreatywnością, komponując własne, kolorowe i zdrowe kanapki.
Podczas warsztatów wychowawczyni opowiedziała o znaczeniu zdrowego odżywiania i korzyściach płynących z jedzenia warzyw i pełnoziarnistych produktów. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważne jest spożywanie zrównoważonych posiłków, które dostarczają energii na cały dzień.
Po zakończeniu przygotowań, dzieci z dumą prezentowały swoje kanapki, a następnie je degustowały. Warsztaty były nie tylko świetną zabawą, ale również cenną lekcją na temat zdrowego stylu życia.
Organizacja: M. Mentlik
——————————————————————————————————————
ROK SZKOLNY 2023/2024
———————————————-
Pragniemy poinformować, że zakończyliśmy kolejny etap w ramach projektu StratKIT+, który realizujemy wspólnie z Urzędem Miasta Rybnik. Niedawno założyliśmy ogródki ziołowo-warzywne w klasach 1-3, a teraz z radością udostępniamy je rodzicom.
30 kwietnia przy wejściu do szkoły zostało zorganizowane stanowisko, gdzie rodzice mieli możliwość zabrania do domu wyhodowanych roślin. Zainteresowanie przerosło nasze oczekiwania – w ciągu zaledwie jednego dnia wszystkie rośliny znalazły nowe domy. 🙂
Serdecznie dziękujemy wszystkim zaangażowanym za wsparcie i pomoc.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela, współpraca: wychowawcy klas 1-3
———————————————-
Niedawno obchodziliśmy Światowy Dzień Wody oraz Światowy Dzień Ziemi. W związku z tym, na zajęciach wychowania fizycznego, uczniowie klas 5a i 5b mieli możliwość obejrzenia wirtualnej lekcji przygotowanej przez Aleksandrę Polok z Laboratorium Wody i Ścieków PWiK w Rybniku. Przypomnieliśmy sobie, jak wielkim przywilejem jest dostęp do wody pitnej oraz jakie znaczenie ma słodka woda w naszym życiu. Dodatkowo poruszone zostały tematy dbałości o Ziemię, wykorzystania jej zasobów naturalnych, nie marnowania jedzenia oraz przypomnieliśmy o naszych „eko-akcjach” w szkole pod hasłem „Uwolnić krauzy”.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela
———————————————-
Jednym z działań prowadzonych w ramach projektu StratKIT+, który realizujemy we współpracy z Urzędem Miasta Rybnik, jest kampania na rzecz podnoszenia świadomości na temat:
- dań przyjaznych dla klimatu (inspiracje do przygotowania posiłków roślinnych, sezonowych i świeżych),
- marnowania żywności – nauczając i kształtując wartości i postawy młodych ludzi.
18 kwietnia w klasie 4a i 4b zostały przeprowadzone pogadanki na wyżej wymienione tematy, a następnie uczniowie wspólnie przygotowali zdrowe, pyszne śniadanie.
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka i A. Horzela
———————————————-
W minionym tygodniu wychowankowie świetlicy uczestniczyli w szeregu zajęć z zakresu propagowania zdrowego stylu życia. Nasi uczniowie brali udział w zajęciach teoretycznych, które dawały podstawy wiedzy na temat najważniejszych czynników wpływających na własne zdrowie. Pozyskaną wiedzę następnie sprawdzali, mierząc się z łamigłówkami i krzyżówkami tematycznymi, co kształtowało przy tym współpracę w grupie. Ponadto, dzieci chętnie uczestniczyły w kreatywnych zajęciach plastycznych, tworząc lapbooki i zdrowe talerzyki. Podczas zajęć nie zabrakło również ćwiczeń ruchowych.
Organizacja: K. Kołodziej
———————————————-
W ramach „Programu dla szkół” klasa 1b zorganizowała zdrowe śniadanie. Uczniowie przygotowali kolorowe, smaczne i zdrowe kanapki, które z chęcią zjedli. Dodatkowo codziennie dzień rozpoczynamy od zjedzenia wspólnego śniadania. Wszystkim podoba się ta nasza mała tradycja 😉
Organizacja: M. Mentlik
———————————————-
W ramach projektu StratKIT+, który realizujemy we współpracy z Urzędem Miasta Rybnika, 20 marca 2024r. zostało zorganizowane spotkanie rodziców naszych uczniów z dietetykiem dr nauk o zdrowiu Justyną Nowak.
Temat wykładu: “Kształtowanie zachowań żywieniowych dzieci – oddziaływanie różnych środowisk”.
Omówione zostały następujące zagadnienia:
- podstawowe czynniki wpływające na kształtowanie zachowań żywieniowych,
- kształtowanie zachowań żywieniowych w środowisku rodzinnym,
- kształtowanie zachowań żywieniowych w środowisku szkolnym,
- oddziaływanie rówieśników, znanych postaci i reklam na kształtowanie zachowań żywieniowych oraz wybór pokarmu,
- częste błędy popełniane w środowisku rodzinnym/szkolnym w okresie kształtowania zachowań żywieniowych i metody ich zapobiegania.
Bardzo dziękujemy wszystkim za pomoc w organizacji tego wydarzenia.
Organizacja: A. Horzela, J. Ulman – Szłapka
———————————————-
W ramach „Programu dla szkół” klasa 1b zorganizowała zdrowe śniadanie. Uczniowie przygotowali kolorowe, smaczne i zdrowe kanapki, które z chęcią zjedli. Dodatkowo codziennie dzień rozpoczynamy od zjedzenia wspólnego śniadania. Wszystkim podoba się ta nasza mała tradycja 😉
Organizacja: M. Mentlik
———————————————-
W ramach projektu StratKIT+, który realizujemy we współpracy z Urzędem Miasta Rybnik, nauczyciele wychowania fizycznego przeprowadzili z uczniami klasy 4a i 4b pogadankę na temat „Zdrowie ukrywa się pod różnymi kolorami – znaczenie w naszym życiu warzyw i owoców”. To ważne, aby edukować uczniów na temat korzyści zdrowotnych płynących z różnorodnej diety.
Po pogadance uczniowie otrzymali sprzęt i narzędzia z Laboratorium Przyszłości, które wykorzystali do wykonania prac technicznych. Te prace zostały zawieszone w szkolnej jadalni, aby przypominać wszystkim o znaczeniu zdrowego odżywiania. 🍎🥦🌽
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela
———————————————-
W ramach projektu StratKIT+, który realizujemy we współpracy z Urzędem Miasta Rybnik, postanowiliśmy założyć ogródki ziołowo-warzywne. Dzięki pozyskanym funduszom, zakupiliśmy 24 doniczki z podstawkami, ziemię do ziół i warzyw oraz nasiona. Każda sala (w klasach 1-3) otrzymała po 4 doniczki. Uczniowie wraz z wychowawcami wysiali nasionka ziół i warzyw, które będą pielęgnować. Gdy roślinki wyrosną, część z nich zostanie przekazana do jadalni, a część będzie wywieszona na poręczy przed szkołą, dostępna dla rodziców.
Kolejnym etapem będzie spotkanie rodziców z dietetykiem. Tematem zajęć będzie kształtowanie zachowań żywieniowych dzieci i oddziaływanie różnych środowisk. Wykład poprowadzi dr n. o zdr. Justyna Nowak. 🌱🌿👨👩👧👦
Organizatorzy: J. Ulman-Szłapka, A. Horzela
———————————————-
W ramach zajęć o tematyce zdrowotnej zaprosiliśmy do świetlicy szkolnej higienistkę Panią Gabrielę Piechaczek, która przeprowadziła pogadankę na temat potrzeby dbania o zdrowie swoje i innych. Podczas spotkania dzieci miały możliwość pogłębić swoją wiedzę, w jaki sposób należy się odżywiać, w jaki sposób zapobiegać infekcjom, jakie znaczenie dla naszych organizmów ma ruch oraz odpoczynek. Świetliczaki w czasie zajęć chętnie rozwiązywali karty pracy związane ze zdrowiem oraz brały udział w zabawach ruchowych.
Koordynacja: Karolina Kołodziej
———————————————-
ROK SZKOLNY 2022/2023
PAŹDZIERNIK – BAL W JARZYNOWIE
21 października świętowaliśmy w naszej szkole, w klasach 1-3 Światowy Dzień Owoców i Warzyw, organizując Bal w Jarzynowie. Tego dnia każdy uczeń przebrał się za ulubiony owoc lub warzywo – pomysłowość strojów okazała się imponująca. Były owocowe zagadki, interaktywne memory, pląsy w rytmach owocowych piosnek oraz klasowe konkursy plastyczne. Dodatkowo przygotowaliśmy zdrowe kanapki oraz owocowe sałatki. Wszystkie te działania miały na celu zwrócić uwagę najmłodszych, na to, jak ważną rolę w życiu człowieka odgrywają warzywa i owoce, które stanowią podstawę zdrowej, zbilansowanej diety.
Koordynator: Joanna Gliwicka
PAŹDZIERNIK 2022 – DZIEŃ OWOCÓW I WARZYW
21 października obchodzony był Światowy Dzień Owoców i Warzyw, a 28 września Światowy Dzień Jabłka. W klasach zostały przeprowadzone pogadanki na temat zdrowego odżywiania. A dzięki wsparciu Rady Rodziców każdy uczeń naszej szkoły otrzymał jabłuszko. Wszystkim życzymy SMACZNEGO 🙂
Inicjatorzy akcji : Joanna Ulman – Szłapka, Aleksandra Horzela
WRZESIEŃ 2022 – JEMY ZDROWE PRZEKĄSKI
Dzięki Programowi Dla Szkół raz w tygodniu (w tym roku szkolnym w środy) uczniowie klas I-V otrzymują zestawy produktów mlecznych oraz owocowo-warzywnych. Celem programu jest kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i uświadomienie dzieciom smaku zdrowych przekąsek.