Doradca zawodowy 19_20

Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego.

Rozdział 1
Cele ogólne doradztwa zawodowego 

1. Doradztwo zawodowe prowadzone w Szkole Podstawowej nr 4 im. Jana Pawła II w Rybniku polega na realizacji, w  szkole, działań w celu wspierania uczniów w procesie rozpoznawania zainteresowań i predyspozycji zawodowych oraz przygotowania do wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, które prowadzą do podejmowania świadomych decyzji edukacyjnych i zawodowych przez uczniów .

  1. Doradztwo zawodowe w szkole jest realizowane w poniższych formach:
  • orientacji zawodowej w klasach I-VI szkoły podstawowej;
  • doradztwa zawodowego w klasach VII-VIII szkoły podstawowej;
  1. Orientację zawodową w klasach I-VI szkoły podstawowej stanowi ogół działań
    o charakterze dydaktyczno-wychowawczym ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I–VI szkoły podstawowej pozytywnych i pro aktywnych postaw wobec pracy i edukacji, poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie wiedzy na temat zawodów i rynku pracy oraz pobudzanie, rozpoznawanie i rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów. Orientacja zawodowa jest realizowana na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, czyli na lekcjach przedmiotowych, godzinach wychowawczych oraz
    w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wskazanych w planie organizacyjnym szkoły.

3a. Doradztwo zawodowe stanowią uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów klas VII–VIII szkoły podstawowej
w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych oraz zawodowych. Mają one na celu ułatwienie uczniom dokonanie wyboru kolejnego etapu kształcenia i zawodu, uwzględniając ich zainteresowania, uzdolnienia i predyspozycje zawodowe, a także wiedzę na temat systemu edukacji i rynku pracy.

  1. Doradztwo zawodowe realizowane jest :
  • w klasach VII-VIII w formie zajęć doradztwa zawodowego w wymiarze 10 godzin dydaktycznych w ciągu roku szkolnego
  • w ramach zajęć z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • na zajęciach przedmiotowych;
  • na lekcjach z wychowawcą.

Powyższe formy realizacji doradztwa zawodowego stanowią podstawę do opracowania spójnego programu realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny. 

Rozdział 2
Cele szczegółowe doradztwa zawodowego 

  • Orientacja zawodowa prowadzona w klasach I-VI szkoły podstawowej ma na celu:
  • wyjaśnienie znaczenia pracy w życiu człowieka;
  • zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów, które człowiek może wykonywać;
  • uruchomienie kreatywności uczniów na temat swojej przyszłości;
  • zapoznanie uczniów ze znaczeniem własnych zainteresowań i predyspozycji w wyborze właściwego zawodu;
  • poszukiwanie przez uczniów odpowiedzi na pytanie: jakie są moje możliwości, uzdolnienia, umiejętności, cechy osobowości, stan zdrowia;
  • rozwijanie umiejętności oceny swoich możliwości.
  • Doradztwo zawodowe w klasach VII -VIII ma na celu:
  • odkrywanie i rozwijanie świadomości zawodowej uczniów, planowanie drogi edukacyjno-zawodowej na każdym etapie edukacji;
  • motywowanie uczniów do podejmowania dyskusji i refleksji nad wyborem przyszłej szkoły i zawodu;
  • rozbudzanie aspiracji zawodowych i motywowanie do działania;
  • wdrażanie uczniów do samopoznania;
  • wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów;
  • kształcenie umiejętności analizy swoich mocnych i słabych stron;
  • rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie;
  • wyrabianie szacunku dla samego siebie;
  • poznanie możliwych form zatrudnienia;
  • poznanie lokalnego rynku pracy;
  • poznanie możliwości dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego;
  • poznawanie struktury i warunków przyjęć do szkół ponadpodstawowych;
  • poznawanie różnych zawodów;
  • udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozdział 3
Organizacja doradztwa zawodowego  w szkole.

  1. Za organizację zadań z zakresu doradztwa zawodowego odpowiada dyrektor szkoły.
  2. W szkole zatrudnia się doradcę zawodowego. Do zadań doradcy zawodowego należy:
  • systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na działania związane z realizacją doradztwa zawodowego;
  • prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, opracowywanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami, psychologami lub pedagogami, programu rocznego doradztwa zawodowego oraz koordynacja jego realizacji;
  • wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w tym programie;
  • koordynowanie działalności informacyjno-doradczej realizowanej przez szkołę, w tym gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
  • współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  • wspieranie rodziców w działaniach doradczych, udostępnianie informacji i materiałów do pracy z własnym dzieckiem;
  • planowanie i prowadzenie w ramach Wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli form szkoleniowych dla rady pedagogicznej lub zespołów przedmiotowych;
  • prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w planowaniu kariery zawodowej;
  • systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji;
  • wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym;
  • współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.;
  • stworzenie Szkolnego Punktu Informacji Zawodowej – gromadzenie
    i aktualizowanie informacji dotyczących wyborów zawodowo-edukacyjnych (broszury dla uczniów, rodziców, nauczycieli, scenariusze zajęć, poradniki, foldery informacyjne, prezentacje multimedialne, filmy, pomoce dydaktyczne);
  • stworzenie zakładki na stronie internetowej szkoły z treściami z zakresu doradztwa zawodowego (zamieszczanie broszur dla uczniów i rodziców, bieżących informacji o rynku pracy, materiałów poradnikowych dla uczniów i rodziców, linków do stron związanych
    z doradztwem zawodowym);
  • prowadzenie ewaluacji podejmowanych działań oraz efektywności i funkcjonalności systemu doradztwa zawodowego w szkole.

 

3. W ramach doradztwa zawodowego prowadzone są następujące działania:

  • indywidualne spotkania doradcze z uczniami i ich rodzicami;
  • podejmowanie tematyki związanej z planowaniem ścieżki edukacyjno-zawodowej podczas godzin wychowawczych;
  • spotkania z rodzicami służące przygotowaniu ich do wspierania dzieci w projektowaniu przyszłej kariery zawodowej;
  • wizyty w różnych instytucjach i przedsiębiorstwach;
  • udział uczniów w dniach otwartych, targach szkół, dniach kariery;
  • organizacja projektów edukacyjnych, konkursów szkolnych, dni talentów i innych wydarzeń szkolnych nastawionych na poznawanie i prezentowanie uczniowskich uzdolnień i zainteresowań; 
  • uczestnictwo uczniów w olimpiadach i konkursach międzyszkolnych;
  • współpraca ze szkołami wyższego szczebla, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi organizacjami działającymi na rzecz rozwoju uczniów;
  • rozwijanie szkolnych zasobów informacji i wiedzy o świecie zawodów i sposobach odkrywania własnych predyspozycji i zainteresowań;
  • udzielanie wsparcia w podejmowaniu tematyki związanej z doradztwem nauczycielom pracującym w szkole;
  • badanie losów absolwentów szkoły.

Rozdział 4
Osoby odpowiedzialne i zakres ich odpowiedzialności

  • Działania z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego realizowane są przez:
  • wychowawców;
  • nauczycieli przedmiotu;
  • pedagoga szkolnego;
  • bibliotekarzy;
  • szkolnego koordynatora doradztwa zawodowego;
  • pracowników instytucji wspierających doradczą działalność szkoły (np. poradni psychologiczno-pedagogicznej, powiatowego urzędu pracy, mobilnego centrum informacji zawodowej);
  • rodziców lub osoby zaproszone prezentujące praktyczne aspekty dokonywania wyborów zawodowo-eduka
  1. Odbiorcami działań z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego są uczniowie oraz ich rodzice.
  2. Zakres odpowiedzialności nauczycieli i wychowawców:
  • rady pedagogicznej, pracowników instytucji wspierających działania doradcze:
  1. utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie z systemem doradztwa zawodowego i planu pracy na każdy rok szkolny,
  2. realizacja działań z zakresu przygotowania ucznia do wyboru drogi edukacyjno-zawodowej;
  • w klasach I-VI:
  1. prowadzenie z uczniami zajęć psychoedukacyjnych, rozmów indywidualnych celem rozpoznania przez uczniów znaczenia zmiany w życiu, sposobów radzenia sobie ze stresem, roli motywacji oraz umiejętności współpracy,
  2. zaprezentowanie rodzicom założeń pracy informacyjno – doradczej na rzecz uczniów;
  • w klasach VII-VIII :
  1. zapoznanie uczniów z różnymi rodzajami ludzkiej działalności zawodowej,
  2. prowadzenie z uczniami zajęć psychoedukacyjnych dotyczących samopoznania, samoakceptacji, rozpoznawania swoich mocnych i słabych stron,
  3. prowadzenie indywidualnej pracy z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu,
  4. podejmowanie wstępnych decyzji przez uczniów,
  5. prowadzenie zajęć psychoedukacyjnych dotyczących podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych,
  6. prowadzenie pracy dotyczącej przekazu informacji zawodowej:
  • pogłębianie informacji o zawodach,
  • zapoznanie ze strukturą szkolnictwa ponadpodstawowego,
  • zapoznanie z ofertą edukacyjną szkolnictwa ponadpodstawowego;
  1. konfrontacja samooceny z wymaganiami szkół i zawodów,
  2. podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych,
  3. indywidualna praca z uczniami, którzy mają problemy decyzyjne, intelektualne, zdrowotne, emocjonalne, rodzinne.
  4. współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.

Rozdział 5

Podmioty współpracujące ze szkołą

  • Podmiotami współpracującymi ze szkołą przy realizacji WSDZ są:
    • pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej;
    • pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy;
    • pracownicy Centrum Kształcenia Zawodowego;
    • pracownicy Młodzieżowego Centrum Kariery OHP;
    • organizatorzy targów szkół ponadpodstawowych, targów pracy i edukacji;
    • przedstawiciele szkół ponadpodstawowych i uczelni wyższych;
    • rodzice;
    • inne osoby wpierające organizację szkolnego doradztwa zawodowego (np. pracownicy zakładów pracy, przedstawiciele zawodów, pracownicy organizacji pozarządowych itd.), absolwenci szkoły.

Rozdział 6

Szkolne zasoby z zakresu doradztwa zawodowego

 

  • Szkoła gromadzi i sukcesywnie poszerza własne zasoby służące realizacji doradztwa zawodowego. Są to, m.in.:
    • Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego;
    • opracowywany co roku i zatwierdzany przez dyrektora program realizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego na dany rok szkolny;
    • koordynator doradca zawodowy;
    • narzędzia diagnostyczne do rozpoznawania predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów;
    • materiały z zakresu doradztwa zawodowo-edukacyjnego gromadzone w bibliotece: filmy, scenariusze, plakaty, broszury, publikacje;
    • materiały gromadzone w związku z organizacją wydarzeń, takich jak dni kariery, projekty edukacyjne, spotkania z przedstawicielami świata zawodów itp.
    • zasoby internetowe, w tym zasoby ORE;
    • informacje o losach absolwentów;
    • programy komputerowe;
    • informacje i dane dostępne w zakładce strony internetowej szkoły.

 

 



Komentarze są zamknięte.